Tips voor winterstalling en door rijders |
---|
|
---|
Winterstalling. |
Reinig de machine van kop tot teen en van voor naar achter. Blink alle plastieken en metalen onderdelen op Gebruik innotec multispray 1000 op de rubberdelen en electrische fiches. Zorg dat je elk plekje bekeken hebt en verwijder al het vuil. Gelijk welk soort vuil het is, het bevat stoffen die roestvorming in de hand werken. |
Banden: |
Zet de banden op de vereiste spanning Zet de motor op de middenbok zodat de banden minimaal belast worden. Idealer zijn BEIDE wielen van de grond. Zo kunnen de banden niet vervormen onder het gewicht van de machine. |
Ketting (indien van toepassing) |
Reinig de ketting met een geschikte ontvetter (die geen O-ringen aantast), en smeer ze dan terug in met kettingvet. |
Olie en oliefilter: |
Ververs de olie en oliefilter. Gebruikte olie is nl. lichtjes zuur en daardoor kan de motor inwendig corroderen. Bovendien zijn de vuiloplossende en smerende eigenschappen van gebruikte olie sterk afgenomen ten opzichte van nieuwe olie. Het vuil zal zich kunnen afzetten aan de onderdelen. |
Af te raden: |
Absoluut verboden om de motorfiets elke week even te starten met als excuus "de motor even warm te draaien". Zelfs al voelt het motorblok na 5 minuten heet aan, de olie heeft de optimale werktemperatuur nog lang niet bereikt ! Het in de olie aanwezige condenswater kan niet verdampen en vormt met de olie een witte niet-smerende emulsie, ook wel gekend als "mayonaise". En als de olie niet op werktemperatuur kan komen, kan ze ook onmogelijk alles naar behoren smeren. Kortom, wekelijks de motor "even warm draaien" is mechanisch gesproken het ergste wat je kan doen. Als je het dan toch doet, haal die machine dan van stal en rij er minstens 50 km mee. Pas dan kan de motor een ideale temperatuur bereiken en heeft de olie tijd om zich te ontdoen van het water. |
Batterij: |
De beste oplossing is een druppellader. Dit elektronische apparaat houdt de batterij in optimale conditie door ze regelmatig te ontladen en op te laden. Heb je alleen een gewone batterijlader, dan ontkoppel je de batterij. In de loop der weken zal ze zichzelf langzaam ontladen. Elke maand moet ze opnieuw bijgeladen worden. Ontkoppelen is niet per definitie nodig. Sommige motorfietsen zijn zelfs standaard voorzien van aparte stekkertjes waar je gemakkelijk een batterijlader kan aanhangen. |
Benzinetank: |
Doe +- 100cl verouderings additief (nulon, innotec, startron) in de tank en vul benzine tot aan het randje zodat er binnenin zich geen roest kan vormen. Voor een motorfiets met carburator: Sluit de benzinekraan (indien manueel) en laat de vlotterkamer van de carburateurs leeglopen. Doe je dit niet, dan zal de benzine die er in zit, verdampen en een gomachtig residu zal zich afzetten op de binnenkant van de carburateur. Dit spul verhindert het jaar erop de goede werking van de carburateur. Erger nog, als je terug gaat rijden, gaat dit residu van de wanden loskomen en misschien hier en daar een kanaaltje verstoppen. In dat geval moeten je carburateurs volledig gedemonteerd en grondig gereinigd worden. |
Stofvrij en droog: |
Zet de motorfiets ergens droog weg en leg er een doek over of gebruik een geschikte hoes die ademt. Weer minder kans op corrosie |
Beschermen: Indien de motor binnenshuis en niet vochtig staat, poets alle metaal delen, chroom en aluminium op en breng een beschermlaag aan op de gelakte delen (simonis, wax) voor matte kleuren gebruik de produkten van autosol. . Voor het motorblok gebruik S 100 Indien de motor in een garage staat, spuit dan alles in met ACF-50 |
Door rijders: Hieronder enkele puntjes die handig zijn om weten. |
---|
Smeren ketting |
|
Regelmatig machine afwassen |
In de winter (ook in de zomer natuurlijk) is een goede wasbeurt op wekelijkse (of bij pekel zelfs dagelijkse !!) basis een must. Dit betekent niet dat je telkens weer met chroompolish en zeemvel aan de slag moet gaan. Een wasbeurt met water (liefst zonder detergent) is al goed genoeg. Als het vuil maar weg is. Gebruik alsjeblieft geen hogedrukreiniger. Dat is de doodsteek voor alle lagers, scharnierpunten, ingevette onderdelen, waterdichte componenten, joints, ..... Groot voordeel van het reinigen met de hand is dat je veel problemen tijdig opmerkt. Wat gebruiken wij : dry clean, vulcanet doekjes |
Rubber onderdelen |
Aangezien het in de winter veel regent, is het aangeraden van lekker veel de siliconenspray of ACF 50 te gebruiken. Dit biedt niet alleen een bescherming tegen water, maar houdt ook het rubber in optimale conditie. Mooi meegenomen is dat het vuil zich veel minder goed kan vastzetten op een ingespoten onderdeel. |
Elektrische componenten |
Inspuiten met ACF 50 of Innotec multispray 1000. Houdt alles waterafstotend wat minder kans op elektrische problemen geeft. |
Chroom en aluminium beschermen |
Chroom en aluminium zijn nogal gevoelig voor slecht weer. Je kunt het regelmatig met water wassen en afdrogen en een beschermlaag aanbrengen met Belgom Chroom of inspuiten met ACF 50 voor de winter stalling. |
IJzel |
Niet rijden, of zo weinig mogelijk. Vooral oppassen van schaduwpartijen want daarin blijft het langer koeler. Als je over een brug rijdt is extra voorzichtigheid aangeraden omdat daarop al heel snel ijs gevormd wordt. Dat is zo omdat een brug in de lucht hangt en zowel langs boven als onder af kan koelen. Een weg daarentegen is in de aarde aangelegd en we weten allemaal dat de aarde altijd langer de warmte vasthoudt. Pas na enkele dagen goed vriezen, is de aarde voldoende sterk afgekoeld en wordt ijsvorming op de weg een potentieel gevaar. |
Pekel |
Pekel is een ramp. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor de motorfiets. Tegen pekel is haast niets te doen. Heb je gereden doorheen pekel reinig dan onmiddellijk je machine van kop tot teen met speciale aandacht voor al wat staal of aluminium is en inspuiten met ACF 50 . Het is vreselijk agressief. Beter is het van met rijden te wachten tot een week na dat de pekel gestrooid is. Let op : ook op gepekelde wegen die gedroogd zijn, blijft pekel een gevaar. Je kunt de zoutkristallen dan zien glinsteren in de zon. |
Banden |
Een van de mooiste voordelen van motorfietsbanden is dat er nauwelijks kans is op het bij automobilisten zo gevreesde verschijnsel "aquaplaning". Dit heeft een eenvoudige uitleg : De dwarsdoorsnede van een motorfietsband is bol- of pijlvormig en snijdt letterlijk doorheen het water. Een autoband is plat en begint bij hogere snelheden te schaatsen op het water omdat hij het niet snel genoeg afgevoerd krijgt! |